Vissa företag behöver en lite större närvaro på nätet. De syns inte lika mycket som de önskade eller så är deras produkter/tjänster svåra att förstå sig på. Då kan det löna sig att skapa en blogg för företagets räkning. Men vad ska man tänka på?
Håll det inom företaget
Visst vill man säkerligen ta ställning som företag i ett flertal frågor. Men gör det endast i frågor som påverkar företaget eller företagskulturen. Eller frågor som känns självklara. Att hoppa ut och göra debattinlägg om saker som folket är oeniga om kan leda till att man förlorar kunder så var försiktig med vad ni skriver om.
Gör inläggen intressant
Man vill locka in nya kunder och underhålla de äldre. Så man kan inte endast skriva texter som bara de som är insatta i branschen förstår. Det ska vara underhållande att läsa, inte bara text med information. Då kan man låna böcker istället.
Uppdatera ofta
En blogg är en levande sak och om dina kunder eller företag börja prenumerera på på din blogg så vill de läsa fler inlägg som ni skriver. Därför måste man uppdatera ofta så att läsarna kommer ihåg att er blogg finns och varför man följer den. Det går inte att uppdatera en gång i månaden. Det ska komma upp nya saker flera gånger i veckan. Varje inlägg behöver inte vara en hel roman men ska erbjuda läsaren något intressant, roligt eller viktigt.